Dr. Scott Nicholson neve ismerős lehet már a budapesti szabadulószoba világbajnokságról. Ő és csapata tervezte ugyanis azt a szabadulószobát, melyben a döntős csapatok összemérték tudásukat. A professzor már hosszú ideje foglalkozik játékfejlesztéssel és szabadulós játékokkal - ezeket egyetemi szinten is oktatja az Egyesült Államokban.
Egy korábbi kutatása jutott most el hozzánk, melyben egy átfogó felmérést végzett a szabadulószobákat illetően. A tanulmányból emeljük ki azokat, melyek a leghasznosabbak lehetnek azon szabadulószoba tulajdonosoknak, játékmestereknek, akiknek szeretnék tudni, hogy nemzetközi versenytársaik hogyan működnek.
A kutatásban 4 kontinens 175 szabadulószobáját világították át, és ezen minta válaszai alapján vontak le következtetéseket.
A kutatásban a játékosok 19%-a csapatépítő keretében látogatta meg a szabadulószobákat cége szervezésében. A többiek szabadiős programként játszottak. Érdekes lehet még az is, hogy a játékosok 11%-a randira érkezik a szabadulószobákba.
Ázsiában a legtelítettebb a piac. Az itt megkérdezett szabadulószoba-tulajdonosok fele nyilatkozta ezt. Észak-, és Dél-Amerikában a legkevésbé, itt a válaszadók csak 12%-a látta így a helyzetet.
Európában is sokan láttak még üzleti lehetőséget új szoba nyitására. A tulajdonosok 17%-a érezte telítettnek a piacot, de csak 8%-uk mondta azt, hogy városukban övék az egyetlen kijutós játék.
Az átlagos csapat létszáma 4,58 fő. Európában a legkevesebb 3,98-as átlaggal. Ezért üzletileg nem meglepő, hogy Európában szokás leginkább csapatonként beárazni a játékokat. A megkérdezett helyek 63%-a jár el így. Ázsiában, ahol a legnagyobb létszámúak a csapatok, az összes szabadulószoba fejenként kalkulálja a játék árát.
A feladatok döntő többsége 78%-a arról szól, hogy meg kell keresni valamit. A második leggyakoribb, amire szükség van az a csapattagok közötti kommunikáció: ez a megoldások 58%-ához szükséges. Szintén sok helyen (53%) kell számolni, és észrevenni valami olyat, ami kiszúrja a szemünket (47%). A Feladványok közel fele, 47%-a, igényel a hétköznapitól eltérő, “out of the box” gondolkodást.
A felmérés azt mutatja, hogy nem. A megkérdezett helyeknek csak 29%-a mondta azt, hogy valóban ráfordítják a kulcsot az ajtóra. A legtöbben azt a megoldást alkalmazzák, hogy van egy gomb, vagy valamilyen hasonló mechanizmus, melyet a játékosok bármikor használhatnak, ha el akarják hagyni a szobát. Ráadásul a helyek 22%-ánál az játékosok az ajtón is bármikor kisétálhatnak.
A szabadulószobák akkor igazán izgalmasak, ha kihívást jelentenek. Ennek megfelelően a csapatok többségének nem sikerül a kijutás. Átlagosan 41%-uk jár sikerrel. Ez az arány Amerikában (26%), és Ázsiában (33%) némileg alacsonyabb, Európában (52%) pedig magasabb az átlagosnál.
A teljes tanulmány elérhető a professzor honlapján, melyekben további részletes adatokat lehet megismerni a szabadulószobákkal kapcsolatban.
Másnak is érdekes lehet? Oszd meg vele most!