A szabadulós játékok ma már az egyik legnépszerűbb programlehetőséget jelentik. A játékosok lelkesedése nem véletlen: csapatmunka, borzongás, adrenalinfröccs, sikerélmény - a képzeletbeli világokban minden adott, ami a mindennapokból olyan nagyon hiányzik. Vajon van még hová fejlődni? Mivel lehet tökéletesíteni a szabadulószoba-élményt? Vajon tényleg megunhatatlan műfajról van szó? Lássuk, mit hozhatnak a következő évek a piacon!
A szabadulószobák végre teljesen összefonódhatnak bizonyos, már létező történetekkel. A jövőben a fantáziavilágok is találkozhatnak. A szabadulószobák alapját egyébként is jórészt a számítógépes játékok szülték, a technika fejlődése azonban már komplexebb megoldások létrehozását is lehetővé teszi.
A jövőben a különböző számítógépes világok képesek lehetnek összefonódni. Előfordulhat, hogy a szabadulós játékot a jövőben nem feltétlenül egy szobában, hanem egy virtuális térben játsszuk. Az is megtörténhet, hogy nem személyesen veszünk részt a játékban, az avatarunk, vagy az online szerepjátékos karakterünk ül le egy-egy Poker online asztalhoz, vagy költi el a virtuális valutánkat egy virtuális bár pultját támasztva.
Az internetes tér tehát jóval összetettebb élményt lehet képes adni, jóval nagyobb átjárással az egyes részek között. Az online kaszinók beléphetnek például az oly népszerű RPG-k világába és valódi szerencsejátékot szolgáltathatnak ott.
Ahhoz, hogy egy szabadulószoba sikert arasson, sok dologra van szükség. Ezek közül az egyik legfontosabb a megfelelő atmoszféra. A játékmesterek hamar felismerték: ahhoz, hogy egy-egy alkalom maradandó élmény legyen, szükség van arra, hogy a játékosok tökéletesen beleéljék magukat a történetbe. ehhez ügyes trükkökkel arra kell rávenni a versenyzőket, hogy a képzelőerejüket és a színészi tehetségüket is hasznosítsák. Itt azonban nincs forgatókönyv, a feladatok valódiak, így aztán könnyű igazán mélyen azonosulni a szereppel.
Ezt az előnyt egyre többen használják ki nem csak azért, hogy szórakoztassanak. A szabadulószobák módszere többek között a történelem- és társadalomtudomány oktatásban is kezd helyet követelni magának. Egy-egy korszak motivációit, a valós események összefüggéseit is könnyebb megérteni, ha beleéljük magunkat a valódi érintettek helyébe. A szabadulós játékok ezért egészen különleges helyet képesek betölteni az oktatásban - különösen ha felnőttekről van szó, akik már nehezebben ismerkednek meg az övéktől eltérő nézőpontokkal.
A szabadulószobák tökéletes játékok a történelmi összefüggések magyarázatára - sőt, sok esetben a gyakorlati régészet eszközei is lehetnek. Segítenek megmutatni, mit tenne bizonyos szituációban egy-egy hétköznapi ember, ha csak az ismeretei és korlátozott számú eszköz adottak. Ma már rengeteg szabadulószoba felvállalta azt: nem csak szórakoztat, de szemléletformáló szerepet is szeretne betölteni. Innen pedig csak egy lépés, hogy komolyabb, tudományosabb célra is használni lehessen ezeket.
A szabadulószobák tehát visszatérhetnek oda, ahonnan indultak: a számítógépes játékok körébe. Ezzel párhuzamosan viszont ezeknek a szobáknak egyre többször lesz tanító-nevelő funkciójuk is. a minőségi élmények tehát valószínűleg rendszeresen kapnak támogatást is - ez pedig azt jelenti: szinte semmi nem áll útjában annak, hogy a lehető legjobb élményeket biztosítsák a játékosoknak.
A VR játékok terjedése ma már megállíthatatlan. A technológia fejlődik, a szemüveges-mobiltelefonos technológia pedig az egyik legalkalmasabb arra, hogy a szabadulószobákat a virtuális térben is élménnyé változtassa. Nem kell tehát sokáig várni arra sem, hogy egy-egy online berendezett teret a saját nappalinkból fedezhessünk fel, távol lévő barátaink segítségével, de kooperativan.
A szabadulószobák rohamosan fejlődnek. Ennek az evolúciónak az irányát pedig valószínűleg a társadalmi célok és a technológiai háttér fogja meghatározni. Attól, hogy ezek a játékok visszatérnek a digitális világba, még nem feltétlenül válnak személytelenné: az együttműködés fontossága és a személyes interakciók várhatóan sokáig a szabadulószoba-élmény részei maradnak.