Egyre több cég számára fontos, hogy ütőképes csapatot formáljon munkavállalóikból. Ennek vannak dögunalmas és szórakoztató eszközei is. A kijutós játékok ez utóbbiak közé tartoznak.
Az emberi lélek nyitott a borzongásra, ez adja a thrillerek, horrorfilmek népszerűségét is. Szeretjük a kihívásokat is, főleg azokat, melyek nem túl könnyűek, de mégis reális esélye van annak, hogy meg tudjuk ugrani őket. A feszültség, a versenyhelyzet, a bizonytalanság, vagy a fenyegetettség érzése mind-mind a legősibb ösztöneinkre ható érzések, melyek az egekbe röpítik adrenalinszintünket, felszabadítják rejtett erőforrásainkat és így kitolják teljesítőképességünk határát.
Mindez, vagyis az ellenőrzött körülmények között megvalósított borzongás, segít megszabadulni számos belső feszültségtől. Ha ezt még a játék sikerélményével is tetőzzük, akkor garantáltan felüdítő kalandban lesz részünk.
A kijutós játékok eredete 1980-ig nyúlik vissza. Ekkor jelent meg ugyanis a Mystery House, az első “point and click” kalandjáték. A Mystery House átütő sikert hozott és sorra jelentek meg a számítógépes kijutós játékok. Ezek lényege az, hogy tárgyak segítségével kell megtalálni a szabadulás útját egy nem hétköznapi helyről.
Az első „real life escape game" vagyis valódi helyen játszódó kijutós játék 2006-ban, San José-ban nyílt meg. Magyarországon ugyan csak 2011-ben nyitotta meg kapuit az első szabadulószoba, mégis Budapesten történt az a szabadulószoba-robbanás, mely világszerte ismertté tette a játékot, aszabadulószobákat pedig a romkocsmákhoz hasonló hungarikummá.
Mára a legtöbb szabadulószobában - nevükkel ellentétben - nem az a cél, hogy a játékosok kijussanak a szobából. Sokkal fontosabb, hogy szereplőjévé váljanak egy történetnek, a játék idejére teljesen kiszakadjanak a megszokott világukból, rátaláljanak saját maguk és csapattársaik szunnyadó képességeire.
A jól megtervezett szabadulószobás feladatokat csak akkor tudjuk megoldani, ha a csapat minden tagja aktívan kiveszi belőle a részét. Soha nem tudhatjuk, hogy egy-egy feladat megoldásához melyikünk fejéből pattan majd ki a szikra.
Ha csapatépítésre használjuk a szabadulószobát, a játék során nyújtott teljesítmény átrendezheti a közösség belső viszonyait. Gyorsan kiderül, hogy ki miben jó, ki hogyan viselkedik stresszhelyzetben, kire miben lehet egy extrém helyzetben számítani. Ezért a szabadulószobában eltöltött idő kiválóan alkalmas a munkatársak kommunikációjának és együttmáködésének fejlesztésére.